torsdag 17 juli 2008

Prinsessor och citroner



Idag var vi i Mariebergsskogen och gick på trollvandring. Det var jag, mamma, pappa, min ena bror och hans sambo och deras två underbara barn. Vi träffade en prinsessa, en alv som heter Alvar, ett bergstroll och en häxa! Barnen var som förtrollade, kanske var vi vuxna det lite också. Men det låtsades vi inte om. För vuxna gillar ju inte sagor.

Vi hälsade på alla djur också. Min brorsdotter har blivit stor och slutat med napp så dem gav vi till grisarna. De gillar nappar. Sen lekte vi i lekparken.

Det var en jättemysig dag med min jättemysiga familj. Det enda som var lite tokigt var att jag glömde min kamera hemma! Är det inte typiskt när man träffar sin allra första prinsessa?

Nåja, man får lita på minnet istället... Hmm... Undrar om jag minns dem i morgon?

Nu ska jag ha en liten myskväll och vänta på att Sambo kommer hem från sin träning. Jag ska dricka hemmagjord citronlemonad och äta stora, fina, röda hallon från våran trädgård.

Jag älskar citronlemonad! Har ni inte testat det borde ni verkligen det! Det är jätteenkelt att göra. Så här kommer mitt recept:
  • 4 citroner
  • 1 1/2 - 2 dl socker
  • 1,7 liter vatten
Tvätta två av citronerna (gärna ekologiska så de inte är besprutade) och riv ner skalet i en bunke eller stor tillbringare. Bara det gula, det vita är beskt.

Dela och pressa saften ur alla 4 citronerna.

Häll i sockret och vispa lite så det löser upp sig.

Häll i vattnet och blanda ordentligt. Nu är det klart. Häll upp i fina glas och servera med isbitar. Mums!

Ha en riktigt trevlig kväll! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin