måndag 7 juli 2008

Min morgonritual... Del II.



Nu när hudvården är avklarad kan man börja sminka sig. Allt mitt smink kommer från ID BareEscentuals och här kommer en kort resumé av hur jag går tillväga. På bilden är det uppradat från vänster till höger i den ordningen jag använder det.

Jag börjar med Well Rested, en concealer för ögon som är lite ljusare för att neutralisera de blå och gröna nyanserna som alla har kring ögonen.

Sedan går vi raskt vidare med en vanlig concealer, här i nyansen summer bisque, som jag använder för att få bort rodnader, t ex acne, runt näsvingarna etc etc. 

Efter det är det foundation som gäller. Först använder jag en ljusare, som heter Light, över hela ansiktet. Man ska gärna använda en ton som man nästan tycker ser lite för ljus ut, då blir resultatet bäst.

När jag lagt Light över hela ansiktet, inklusive hals. öron och på ögonlocken, använder jag ytterligare en foundation. Denna gång är det en lite mörkare nyans, Medium Beige, som jag lägger över kinden där rougen senare appliceras. Detta ger ett lite solkysst intryck och man ser helt enkelt fräsch ut.

Nu gäller det att lägga rouge (om jag inte vill se sminkad ut utan bara se fräsch och pigg ut struntar jag i rougen). Rouge appliceras med mycket lätta drag med penseln annars är det lätt att man lägger på för mycket och ser ut som en clown. Min är i tonen Beauty och är skönt rosa.

Nu lägger jag på en så kallad Multi-tasking Mineral. Det är som ett puderlätt skimmer som jag lägger lite över kindbenet. Det är inget som skimrar hela tiden men det ser snarare ut som man har en ungdomlig glöd i huden, lite nyförälskad tonåring på burk skulle man kunna säga. På bilden är den i tonen Pure Radiance.

Sista steget är att lägga på Mineral Veil. Detta är ett absolut måste pch jag kan inte vara utan min! Det är en fjäderlätt mineral som blir helt genomskinlig när den appliceras, men som kapslar in makeupen. Den förhindrar att ögonskuggan lägger sig som två ränder på ögonlocken exempelvis. Allt sitter där det ska kort och gott. Om man ska använda ögonskugga lägger man den innan man applicerar Mineral Veil.  Mineral Veil kan också läggas på i ett tunt lager innan man lägger på foundation för att förhindra att huden blir flottig under dagen.

Det var min makeup grund för dagen. Återkommer med mina ögonskuggor och penslar. Att få sitta och pyssla om sig så här mycket på morgonen är verkligen helt underbart.
Vardagslyx. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin