söndag 27 juli 2008

Prickar och hemmaäpplen.

Idag blir det ingen bild, fick inte till det med kameran och fotograf-Sambo är inte hemma. 

Idag har jag hur som helst prickiga ben. Har hon röda hund? Nej. Har hon vattenkoppor? Icke, det avklarades när jag var en liten rumpnisse med blöja. Har hon ätit för mycket prickig korv? Inte, för det gillar jag inte. Polkagrisar då? Nej, inte det heller. Har hennes ben kanske blivit kameleonter och längtar efter den prickiga klänningen som Sambo beställde till henne idag? Fel, fel, fel. 

Svaret är att jag har epilerat benen. Aj! Lika ont varje gång, eftersom jag slarvar så och väntar för länge mellan omgångarna. Så nu är hela benen alldeles rödprickiga! Sen blir de varma. Däremot så har jag några bra epileringstips som jag tänkte dela med mig av.

Tips.
  • Köp en bra epilator, lägg till pengar och få en som håller. De billigare gör mer ont att använda och luggar mer.
  • Köp en epilator med sladd. Batteridrivna epilatorer har för litet batteri för att räcka till att epilera båda benen. De luggar när batteriet börjar bli slött.
  • Skrubba eller använd peeling på området du ska epilera innan du börjar. Då får man bort döda hudceller och bakterier som annars kan krypa ner i hårsäcken när hårstråt är borta och orsaka infekterade hårsäckar. Inte skönt. Inte fint.
  • Utsätt inte det epilerade området för solljus på några timmar efter du är klar. Man måste låta hårsäckarna dra ihop sig. När man precis epilerat är hårsäcken öppen som ett V. Om man då direkt solar kan man på grund av de öppna hårsäckarna få fula pigmentsfläckar.
  • Det slutar inte göra ont, inte på mig i alla fall, men en liten tröst kan vara att det gör mindre ont efter de tre första gångerna.
  • Nu är det bara att tuta och köra. Lycka till!
Hoppas jag inte har skrämt upp er med mina punkter, det låter ju, hrm, lite farligt när man läser det, men det är det inte. 

När jag var klar tyckte jag att jag förtjänade ett äpple, så jag sträckte mig ut från balkongen och tog sommarens första hemmaäpple från trädets gren som man precis når. Om man sträcker sig lite...

 Nu väntar jag på Sambo, sen ska vi äta varsin smörgås och kanske lite varm choklad... Natti natti.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska inte peela innan man epilerar, för då ökar man blodcirkulationen till huden och då gör det mer ont och så blöder det lättare ur hårsäckarna. Och blod = infektionsrisk. Däremot ska man vara ren och torr, gärna nyduschad så att huden är mjuk och hårstråna "sitter lite löst". Peela är däremot jättebra att göra regelbundet för att förhindra att huden blir för hård så att de nya, klena hårstråna som växer ut ska orka bryta igenom huden och inte vända inåt och ge infekterade hårsäckar.

Helt ny info om solen dock. Det visste jag inte varför. Fräsigt. Men jag har ju fräknar överallt annars så det kanske skulle vara fint med prickiga ben med, haha. Har ju redan lite fräknar på knäna. Fast inte på grund av epilatorn då... =) Puss

Anonym sa...

Det är iallafall vad jag lärt mig...

Make Me Up sa...

man kan ju till exempel peela på morgonen när man tar en dusch och epilera på kvällen. Problem solved love! =)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin