onsdag 26 november 2008

Favoritbröd.

Nu i kväll har jag bakat lite bröd. Närmare bestämt mitt favoritbröd. Jag kallar det för Ola-bröd, för jag fick receptet från en Ola helt enkelt. Ett bröd som är jätteenkelt att göra. Inget jäsande, inget väntande. Det är bra för magen och smakar och luktar fantastiskt. Så här ser det ut.


Och så här gör man. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2 dl havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossat linfrö
1 dl hackade valnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Blanda i allt blött.
4 dl mild naturell yoghurt
1/2 dl honung eller sirap
1/2 dl lingonsylt

Blanda ihop allt till en jämn smet. Klicka i det i en smörad och bröad form och skjuts in i ugnen. 200 grader i 60 minuter på över och undervärme. Gärna lite långt ner i ugnen. Jag brukar lägga över ett bakplåtspapper efter halva tiden, annars kan det bli ganska mörkt ovanpå. Det är så gott! Och så himla enkelt!

Med Nybakade Hälsningar
Linn Ekholm

Ps. jag har haft med kameran hela dagen idag, men inget minneskort upptäckte jag lite för sent... Ds.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin