fredag 5 december 2008

Lilla tant Ekholm säger ifrån! För tredje gången.


Redan ganska många har svarat på denna artikel, tex Clara och Miriam men den är ju så korkad att den skriker efter ett svar även från mig.

Det är alltså en 23 årig reporter som i sin artikel hävdar att unga kvinnor som bloggar om pyssel, matlagning, loppisfynd, handarbete och andra gammelmodiga sysslor ser till att feminismens utveckling nu regresserar. Att vi beter oss i enlighet med det förtryckta husmorsidealet som kvinnor kämpade mot för 50 år sedan.

Det är okunnighet bortom alla gränser att antyda att dessa intressen, och blogginläggen om dessa intressen, är synonymt med att vara en förtryckt kvinna. Feminismen handlar just om att vi ska ha valet. Jag får själv välja att intressera mig i precis vad jag vill utan att någon annan ska ha en åsikt om det. 

Det hon skriver i sin artikel är helt motsatt det den feministiska rörelsen försöker att åstadkomma. Hon skamfäller oss som har dessa sysslor som intresse. Hon tycker att vi trycker tillbaka kvinnor i de gamla idealen, men hon kan ju inte ha mer fel! Däremot skulle jag vilja påstå att vi, genom våra intressen och viljan att utrycka dessa, visar kvinnor och män att man får vara individuell, speciell och gå mot det som för tiden är inne och modernt. Aldrig förr har vi haft så mycket frihet att utrycka oss själva utan att vara oroliga för vad andra ska tycka om oss.

Om det nu stämmer det hon säger, att vi kvinnor inte borde ägna oss åt sysslor som är stereotypt kvinnliga för att detta ger den feministiska utvecklingen en negativ trend, borde man då inte kunna säga åt alla män att de inte får ägna sig åt stereotypt manliga sysslor?

 "Pojkar, män och karlslokar! Släng hammaren, göm snöskyfflen och bränn porrtidningarna! Ni som i fortsättningen ägnar er åt detta förstör för oss andra! Vi vill inte förknippas med manliga ideal, det är ju skamligt!"

Jag är så upprörd att jag inte ens kan skriva ordentligt. Varför skulle det vara fel att ägna sig åt sådant som är ansett att vara kvinnliga sysslor? Varför är det inte lika fel att som man förknippas med manliga sysslor? Reportern gör ju mer skada på en feministiska rörelsen genom att påstå att det är en synd att ägna sig åt dittan eller dattan.

Snälla Nina Svanberg, kan inte du göra en lista till oss bloggar med ämnen som är okej att skriva om så vi inte skadar feminismen ännu mer. Under tiden som du knåpar ihop den ska jag nog skriva ett inlägg om smink. Om det är okej.

Tacksam för hjälp, Nina.
Linn Ekholm 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin