onsdag 1 oktober 2008

Lilla tant Ekholm säger ifrån!


Jaa, gott folk nu är lilla tant Ekholm lite indignerad! På väg till jobbet idag hamnade jag bakom en bil med en klisterdekal i bakrutan. Den hade texten:

Det var nyss en TJEJ
som drog om dig!!

Första reaktionen var bara "hoppsan vilken konstig text, skulle det betyda något att en tjej sitter vid ratten? Vad märkligt..." Men ju mer jag tänker på det desto mer underligt blir det. Skulle det vara pinsamt att bli omkörd av en tjej? Och vad betyder det i så fall? Är det mer pinsamt för att tjejer anses inte kunna köra lika bra som killar? Eller för att det är det är allmänt vedertaget att tjejer kör långsamt som sniglar?

Jag tycker dekalen är gjord av någon trångsint person med alldeles för mycket fördomar! Jag älskar att köra bil, ja egentligen allt med motor. Gärna snabbt. Jag är faktiskt ganska duktig på det om jag får säga det själv. Man måste inte vara någon udda tjej för att göra det. (inte för att det är fel på att vara udda) men min poäng är att jag är en riktigt tjejig tjej som gillar det mesta som är rosa och älskar att gå i klänningar och kjolar, men ogillar byxor. Jag har kört saker med motor sen jag var fem, då började jag med en cross.

Min sambo har inte ens körkort. Min poäng är, vad vill personen säga med dekalen? Att bekräfta stereotyper kan ju inte vara ett ändamål i sig, eller?

När jag ändå håller på kan man ju då diskutera en annan aspekt av denna fördom, han ni läst en bilannons där det står att bilen är "tjejkörd". Vad ska det innebära? Min bil är också tjejkörd, men det betyder ju inte att den är snällkörd!! Ahgrr. 

Kanske ska man skriva en insändare till lokaltidningen, med signaturen "från en som aldrig klagat förr." 

Med Indignerade Hälsningar
Tant Ekholm, på krigsstigen mot fördomar!

*************************************************************
Do you think women are poorer drivers than men? Why? I simply can´t understand this prejudice!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ta det inte så personligt Linn.

Dekalen är tillverkad av någon som vill tjäna pengar och som inser att det finns en tragisk målgrupp (som inte har aning om vad ordet stereotyp betyder) som kan tänkas köpa den och klistra den på sin bil.

Vi vet ju alla att bloggande till stor del går ut på att försöka hitta små vardagliga saker att hetsa upp sig över, men allvarligt talat kan väl ingen med lite kännedom om hur folket i de värmländska skogarna fungerar bli förvånad över att hitta en sådan dekal på en bil på väg mot Karlstad från kilshållet? Att den kommer från det hållet betyder ju med största sannolikhet att bilen kommer från just Kil eller någon annan håla i obygden och naturligtvis sitter det en white trash-brud med raggarhumor bakom ratten. Inget konstigt med det. Är hon gammal nog att köra bil är det troligtvis för sent att hjälpa henne till ett värdigt liv i alla fall, så jag tycker nog att vi kan låta henne och hennes patetiska raggarpolare skratta åt den där dekalen om det förgyller deras enkla liv. Eller hur?

Jag håller förresten med dig om att "tjejkörd" är ett märkligt säljargument i en annonstext. Enligt min ordbok är det synonymt med "repad lack, sliten växellåda, slutkörd koppling och igensotad motor". Vem fan efterfrågar det? :)

Make Me Up sa...

ahaha, jag gillar din version av tjejkörd bil! Kan det vara av erfarenhet du talar?

Bilen jag körde efter befann sig i rondellen vid jobbet, så den skulle lika gärna kunna kommit från centrum, eller hammarö eller var som helst ifrån...

Jag blir helt enkelt lite provocerad av proklamerade fördomar som innefattar mig, bara för att jag råkar vara kvinna.

Med det sagt, så måste jag nog hålla med om att det finns många i dessa skogar som är bortom all hjälp... Sorgligt, men sant.

The Freelancer's FashionBlog sa...

Jag igen ser det som en lite småfånig "girl power" dekal.

Fast jag tänker inte på en raggarbrud dekal utan snarare på en tjej med mycket läppglans påväg hem från shopingrundan som för en irriternde liten "city bil" (fast jag bor ju helsingfors så kanske det är annorlunda här...).

Helt dum dekal är det ju iallafall. Lite som att det på vissa bensin mackar säljs "lasol lady", med röd text istället för blå. Parfymerad fönsterputs som riktad till kivnnor, uh!

Make Me Up sa...

Parfymerad fönsterputs? Det var nog det tokigaste jag hört på länge! Hur länge har man nytta av det? De 3 sekunderna det tar att putsa fönstret?

Jag ska aldrig sätta en dekal på min bil i alla fall. Möligtvis om det står "stöd cancerfonden" eller liknande på det då...

kram på dig!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin