söndag 31 augusti 2008

Svampareller och prinsessor.

Igår var en helt underbar och behövlig dag! Jag och Sambo åkte hem till mina föräldrar. Vi åt på byns fina restaurang. Oxfilé. bondbönor och potatis av något slag. Självklar med lite rödvinssås. Åh, det var så otroligt gott!  Efterrätten blev äppelpaj med vaniljvisp hemma hos mamma och pappa. Äpplena kom från mitt äppelträd som jag fick av mormor när jag var liten. Glasäpplen kallar vi dem, men det heter egentligen Transparante Blanche, men det betyder ju nästan samma sak.

Eftersom min mamma har skadat sitt ena finger har hon gips ända upp till armbågen. Hon har lite svårt att göra olika saker på grund av det. Som att rensa kantareller till exempel. Pappa tycker det är fasligt tråkigt så han gör det inte. Dessa två omständigheter tycker jag är lite bra just nu för hemma hos mamma och pappa finns det jättemycket kantareller. fast jag kallar dem för svampareller. Vi gick ungefär 100 meter och fick ihop till en stooor korg med fina guldiga svampar. Eftersom mamma inte kan rensa och pappa inte vill fick vi allihopa! Vilken faslig tur! Pappa bytte dem mot så mycket plommon han orkar äta, för det har sambo och jag i vår trädgård. Pappa älskar plommon! Dem behöver man inte rensa heller. När pappa säger att han ska äta så mycket han bara orkar (vilket är mycket eftersom han har mage som jultomten) ger mamma honom en blick som säger "du kanske borde byta till dig en toarulle också" men säger istället "ja plommon är bra gott, i lagom mängder". 

Efter att vi mumsat i oss paj och plockat svampareller åkte vi till min bror D, hans sambo E och barnen M och E. M som snart är 4 hade fått en tidig present av sin mamma och pappa, de hade byggt ett slott i hennes rum, i hemlighet! Hon är så lycklig!! det ser inte riktigt  ut som slottet på bilden, men i hennes ögon gör det nog det. Det är det viktigaste! Hon har till och med sovit flera nätter inuti slottet. Det är fullt utrustat med fönster, port, sminkbord och bord. Där kan prinsessor dricka eftermiddags te. Alla barnen på hennes dagis längtar till Ms kalas om en vecka för de vill också se hennes slott. M är nog lyckligast i världen.

Nu snart ska vi iväg på födelesdagsfika med tårta minsann. Hos min svärfar och hans K. Tårta på söndagar. Tror inte det finns någon dag som passar så bra som tårtdag som just söndagar. Vilken är eran favorittårtdag?

Ha en riktigt fin söndag!

/Linn Ekholm

*****************************************************************
Yesterday me and A went to my parents. We ate dinner at a very nice restaurant and then applepie at my parents house. We picked lots of chantarells and drank coffee. Afterwards we went to my brother´s house. My nice had got a birthdaypresent in advance. A big castle in her room. All pink and perfect. She is a true princess.

Today we´re going to a birthdayparty. Cake in sundays is the perfect combo. Inf act sundays are the best days to have cake, in my opininon. Have  a nice sunday, y'all.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin