tisdag 26 augusti 2008

Svamp.


Här om dagen skulle jag plocka kantareller. Tog med mig en stor korg men kom bara tillbaka med kantareller som nästan räckte till två mackor. Inte så mycket med andra ord. Däremot plockade jag hela korgen överfull med Karl-Johan svamp. Det är inte jättemånga som plockar den, men den är riktigt god! Sambo gjorde köttfärssås och pasta med Karl-Johan i, Mums!

Jag brukar alltid torka min Karl-Johan men det tar ju några timmar, ca sex timmar till varje omgång. (tre plåtar samtidigt). Då låter det kanske som om man blir klar fort, nja, inte riktigt, skivorna får vara max 5 mm så det blir ganska stor yta till en enda svamp. Har torkat svamp i tre dagar nu... =0)

I år kommer bli ett så kallat Karl-Johan år. Så vill ni tjäna lite extra pengar, ut och plocka svamp, för Karl-Johan är en riktig delikatess i tex Italien, så sälj till ett exportföretag vetja.

Jag har skrivit det tidigare, men det känns som en sån lyx att kunna gå ut i skogen och hitta underbart god mat helt gratis! Vardagslyx!

Med Vänliga Hälsningar 
Linn Ekholm

****************************************
The other day I went to pick mushrooms, or chantarells more specifically. Didn't find that much, however I found another type that isn't as commonly used here, but is a true delicacy. Very popular in e.g. Italy.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin