fredag 3 april 2009

gott och blandat.

Min dag har varit just så. Hittills. God och blandad. Det började med att jag vaknade, inga konstigheter där. Precis när jag tänkte kliva upp så ringde min mobil. Displayen visade Mamma. Mysigt tänkte jag, svarade och la mig ner igen. Vi pratade i 40 minuter.  Kvalitet kallas det när man kan prata med sin mamma om världsliga ting i 40 minuter och sedan inte minnas så mycket av samtalet, mer än att man är väldans glad.

Sen var det ju det där med uppstigandet ur sängen. Äsch, tänkte jag och stannade i sängen och fortsatte läsa min bok som troget ligger på nattygsbordet. Efter en stund undrade jag vad klockan var, kanske elva tänkte jag för mig själv. Nix. Tolv. Dags att gå upp. 

Tog mig upp. Åt lite brunch. Plockade lite i röran här hemma. Åkte till tippen, duktigt nog, med några tomma kartonger som blockerat hela köket och halva hallen på tok för länge. När jag hade avklarat det tyckte magen att det var dags för lunch. Alla som känner mig vet att jag är matlagningens motsvarighet till analfabet. Det bara är så. Dock har jag upptäckt på senare tid att quinoa och bulgur är väldans gott. Och lättlagat. 

Så så blev det. Blandad bönsallad. (Finns på konserv från Zeta, med kidneybönor, kikärtor och matvete). Ruccola, purjolök och en halv skivad avokado till det. Allt som egentligen innebar att närma sig en vitvara i köket var att koka min bulgur. Det gjorde jag med bravur! En halv smulad grönsaksbuljongtärning livade upp den lite. Det var apgott! Så det så. Sambo skulle förmodligen rynka lite på näsan. Bönor? Men inget kött? Ja, precis så hade han sagt. Men är det något som är krångligt att tillaga så är det väl ändå kött? Jag skippar därför det när jag ska laga till mig själv. Till det tänkte jag ha matyoghurt med mynta i. Det var så gott sist Sambo lagade det. Men det passade inte alls till detta insåg jag ganska snart, så det skippades. Så här ser det ut. Ja, det är mycket mat. Det är nyttigt med mat, så ät på tills ni storknar. Det är mitt motto som jag lever efter alldeles för ofta. 

hej.
Linn Ekholm
ps. bilden tog jag med mobilen, därav kvalitén, men det syns ju ungefär vad det är. Eller?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin